Bij ASP Thuiszorg gaan we verder dan alleen het verlenen van zorg. We zijn een familiebedrijf dat elke medewerker en cliënt bij naam kent. Achter onze toewijding schuilt een inspirerend verhaal dat begon met een samenwerking met een zorginstelling en groeide tot ASP Thuiszorg BV.
In dit interview met Anneke Pieters, een van de drijvende krachten achter ASP Thuiszorg, delen we ons verhaal en de passie die ons onderscheidt van anderen in de thuiszorgbranche. We kijken ook naar de toekomst, waarin we streven naar groei en uitbreiding, en waarin we ons inzetten voor social return.
Lees verder om te ontdekken hoe ASP Thuiszorg omgaat met uitdagingen, successen en onze visie voor de komende jaren. Anneke Pieters geeft ook een belangrijke boodschap aan onze gewaardeerde medewerkers, die een cruciale rol spelen in het leven van onze cliënten. Samen vormen we de toekomst van ASP Thuiszorg.
1. Kan je vertellen hoe ASP thuiszorg is ontstaan?
Jazeker, wij hadden al een jaar of 8 een samenwerking met een zorginstelling, en toen zij met een personeelstekort kwamen te zitten is ons de vraag gesteld om te komen helpen bij de cliënten thuis.
Uiteindelijk hadden wij zoveel cliënten als onderaannemer dat wij besloten ASP thuiszorg bv op te zetten.
2. Wat onderscheidt ASP Thuiszorg van andere bedrijven in de branche?
Wij zijn een familiebedrijf en dat voel je vooral als je op kantoor komt of als we samen komen tijdens onze uitjes en borrels, wij kennen iedereen bij naam en je bent bij ons zeker geen nummer.
Wij streven er naar om al onze cliënten te voorzien van de hulp waar ze recht op hebben, we gaan als het mogelijk is vanuit kantoor naar de cliënten wanneer zij een uitval hebben.
3. Welke specifieke doelen heeft ASP Thuiszorg gesteld voor de komende 1-3 jaar?
Wij willen in nog een aantal gemeentes zorg gaan leveren en de diensten uitbreiden naar bijvoorbeeld buddy’s die de doelgroep kunnen ondersteunen in het dagelijkse leven.
4. Hoe gaan jullie om met social return?
Wij zetten ons hiervoor in door in te kopen bij leveranciers die bijvoorbeeld zelf een sociale werkplek hebben en door op banenmarkten te gaan staan en mensen uit die doelgroep te motiveren om bij ons te komen werken.
Dit vergt wel wat meer energie, maar hier zetten wij ons graag voor in.
5. Welke uitdagingen en kansen ziet u momenteel in de thuiszorg branche?
Vooral het plannen is een uitdaging met het personeelstekort dat er is en met de cliënten die ook vaak een volle agenda hebben.
6. Wat zijn de belangrijkste factoren die de groei en het succes van ASP thuiszorg de afgelopen jaren hebben gestimuleerd?
Tijdens Corona hebben wij kunnen laten zien dat wij er wel waren voor de cliënten en hierdoor ook vast werk gekregen.
De lange wachtlijsten binnen de gemeentes die wij door flexibel te zijn grotendeels weg hebben kunnen werken.
Nooit stilstaan en altijd mogelijkheden zien.
7.Wat ziet u als de grootste prestatie of mijlpaal van ASP Thuiszorg?
Er zijn de afgelopen jaren heel veel mijlpalen en prestaties geweest, dit heeft ook veel bloed, zweet en tranen gekost!
Ik kom uit de schoonmaakbranche en dacht dat ik op dezelfde voet verder kon, dit bleek na verloop van tijd niet het geval, voor de thuiszorg geldt een ander cao, audit, certificering, software en nog heel veel meer.
En de contracten met de gemeentes natuurlijk, waar ook bij andere gemeente alles anders werkt.
8.Hoe zie jij de toekomst van ASP Thuiszorg over 5-10 jaar?
Dan hebben we ASP academie waar wij iedereen op kunnen leiden tot zelfstandig werkende medewerkers die weten waar de cliënten behoefte aan hebben.
Hebben we buddy’s die met de cliënten mee gaan naar doktersbezoeken, afspraken en hen kunnen vergezellen binnenshuis.
9.Heb je nog advies of een boodschap voor de medewerkers van ASP Thuiszorg?
Ja het is een moeilijke tijd waarin tegenwoordig veel verwacht wordt van iedereen, en ik ben jullie zeker heel dankbaar voor het werk dat jullie verrichten.
Je ben niet alleen huishoudelijk ondersteuner voor je cliënten, maar ook vaak 1 van de weinige waar zij contact mee hebben, daarom is het heel belangrijk dat iedereen inziet hoe belangrijk hun werk is.