Een gastvrije schoonmaker is zichtbaar en omgevingsbewust!
Hospitality wordt in de schoonmaakbranche steeds belangrijker. Voor de schoonmaakmedewerkers betekent dit dat zij zich opeens ‘gastvrij’ moeten gedragen. Maar hoe doe je dat nu precies? Waar moet je op letten? En kan iedereen gastvrij zijn?
Gastvrijheid is de laatste jaren steeds belangrijker geworden in de schoonmaakbranche. Inkopers van facilitaire diensten vinden het gedragscomponent en de mate van gastvrijheid van de medewerkers steeds meer doorslaggevend. Het technische deel van de schoonmaak is overal wel op orde, maar het is de gastvrijheid die het verschil maakt. Ook in aanbestedingen wordt steeds vaker beoordeeld op gastvrijheid. Vragen als ‘hoe heb je dat geregeld als schoonmaakbedrijf? Zijn hiervoor trainingen gegeven? Komen leidinggevenden van de werkvloer of hebben ze een facilitaire opleiding gevolgd?’ moeten dan worden beantwoord.
Dagschoonmaak vraagt om ander gedrag
Hoe komt het dat gastvrijheid nu belangrijker is dan zo’n 10 jaar geleden? De reden hiervoor is dat er steeds meer dagschoonmaak plaats vindt. Vroeger kwamen de schoonmakers na 18.00 uur binnen en kwamen vrijwel niemand tegen. Tegenwoordig wordt er veel overdag schoongemaakt en komen ze met meer mensen in aanraking. Dat vraagt om een aanpassing in het gedrag.
Een schoonmaker die overdag in een groot, druk bedrijf aan het werk is, kan, terwijl hij of zij aan het werk is door een bezoeker worden aangesproken of hij weet waar het toilet zich bevindt. De een vindt het misschien vanzelfsprekend om dan even de weg te wijzen, maar als je dat niet gewend bent, weet je misschien niet wat je in zo’n situatie moet doen. Het gevolg kan zijn dat de opdrachtgever klachten van bezoekers krijgt over onvriendelijke medewerkers die die ze alleen maar vreemd aanstaren als ze om de weg vragen. In dergelijke situaties is het dus fijn als de facilitair medewerkers goed kunnen communiceren en dus gastvrij zijn.
Omgevingsbewust schoonmaken
De grote vraag is dus: wat is nu precies een gastvrije schoonmaker? Het antwoord is vrij simpel: een gastvrije schoonmaker is omgevingsbewust. Dat uit zich bijvoorbeeld in de manier waarop hij/zij reageert als hij/zij met de werkkar bij een afgesloten ruimte aankomt. Schat de situatie in, zijn er mensen aanwezig en wat zijn zij aan het doen? Is er een vergadering aan de gang? Kan ik gewoon naar binnen en mijn planning volgen of is het beter om op een later tijdstip terug te komen?
Maak jezelf zichtbaar
Schoonmakers moeten zichtzelf zichtbaar maken en niet wegduiken. Meestal stellen schoonmaakmedewerkers zich bescheiden op en zijn niet pro-actief. In een bedrijf kent iedereen vaak wel de koffiedame, maar niet de schoonmaakster. Voordeel van jezelf zichtbaar maken is dat je ook serieuzer genomen wordt. Als je een bedrijf binnen komt, kijk de mensen dan aan, knik naar ze en wens ze goedemorgen. Als je een bureau schoonmaakt, vraag dan vriendelijk: ‘meneer, ik wil graag uw bureau schoonmaken, zou ik er even bij mogen?’. Dat klinkt al heel anders dan ‘ik moet erbij’.
Het allerbelangrijkste is non-verbaal gedrag
Om gastvrij te kunnen zijn, is het belangrijk dat medewerkers de taal beheersen. Dit is bij uitvoerend personeel in de schoonmaak niet altijd het geval. Hierdoor is er al een kleine achterstand ontstaan. Maar eigenlijk is non-verbaal gedrag het allerbelangrijkste voor gastvrijheid. Iemand aankijken als je wordt aangesproken, af en toe knikken om te laten zien dat je luistert of je hoofd schuinhouden terwijl je aandachtig kijkt, zorgen dat je verbinding maakt en dat je tijd en aandacht hebt voor die persoon. Ook kun je beter even achter je werkkar vandaan stappen, dat zorgt ervoor dat je veel beter contact maakt.
Kleine dingen maken een groot verschil
Gastvrijheid is een gevoel, het zit in kleine dingen. Als mens kun je op een eenvoudige manier toch een groot verschil maken. Als een medewerker zelf achter de werkkar uitkomt, kan hij/zij zelf voelen wat het effect daarvan is. Op die manier kunnen ze een verschil maken. Ze worden zichtbaar, daardoor gezien en mensen gaan rekening met hen houden. Hierdoor wordt de dynamiek op een positieve manier veranderd.
Gastvrijheid is heel verschillend en de plek waar je schoonmaakt speelt hierbij een rol. Gastvrijheid als je in een fabriek schoonmaakt is heel anders dan wanneer je in een hotel schoonmaak. Maar het begint met je houding. Wees omgevingsbewust en zichtbaar en verplaats jezelf in een ander om het die persoon naar de zin te maken.